X-Message-Number: 10559
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Date: Sat, 10 Oct 1998 16:02:24 EDT
Subject: cryonics outside the USA

Eugen Leitl wrote in German language in exi-euro (a newsgroup which is read by
German transhumanists and cryonics prospects) that the product quality of all
American cryonics organizations is miserable and that cryonics outside the USA
is snake oil. Both is not true. Morticians in Germany and many other countries
can freeze a patient immediately after cardiac arrest to dry ice temperature.
For a patient frozen to dry ice temperature, the time delays of an
international transport are irrelevant. What remains is the problem of
freezing damage. Unprotected freezing can disrupt cell structures, but will
not dissolve them. Disrupted structures can be repaired by an advanced
nanotechnology. That is not only my opinion, but also the opinion of
scientists in the relevant areas (medicine, cryobiology, molecular biology,
and nanotechnology). The freezing damage problem was discussed at length in
cryonet. All writers wish more cryobiological research for improving freezing
techniques. (Of course, I wish also more research. If the freezing damage
problem can be solved, cryonics will have much more support and the storage
time will be shorter.) Such research is currently done by 21CM at Rancho
Cucamonga, California. Only very few writers see the freezing damage as a
reason  not to make cryonics arrangements. It should also be noted that
Cryonics Institute can offer protected freezing in Europe and that Alcor
(which will hold a training course at its UK facility in November) will soon
also be able to offer protected freezing in Europe. (However, protected
freezing with current technologies will still leave a freezing damage which
will require an advanced nanotechnology for repair.)

Furthermore, is Eugen Leitl actually in Rancho Cucamonga, CA?
His message for exi-euro was posted from a Russian address
().

Now for those who want to read German, Eugen's message and my answer (shorted
version) in German language:
Eugen schrieb:
"Apropos Kryonik: ich will nicht den Teufel an die Wand malen, aber die
TEM-Aufnahmen (Kaninchenmodell; wesentlich besserer Zustand als das Gros
der Patienten) die ich kuerzlich gesehen haben, sahen extrem schlecht aus. 
Guter Zustand laut optische Mikroskopie, lausig im TEM. Wenn Vitrifikation
demnaechst (Monate bis Jahre) keinen Durchbruch erzielt, bleibt nur noch
Fixation und Storage bei niedriger Temperatur (paradoxerweise, haette ich
frueher nie fuer moeglich gehalten). Des weiteren moechte ich betonen,
dass aufgrund der Operationslatenz (Zeitfenster auesserst eng) Kryonik
ausserhalb des Ursprungsgebietes z.Z. m.E. snake oil ist. Auch scheinen
die Standards unter den Providern sehr stark zu variieren, wobei z.Z. die
Qualitaet des Produkts wohin man auch schaut, leider miserabel ist. Dies
kann, und wird sich moeglicherweise aendern (es sind einige heisse Dinge
am Kochen, aber :X wegen NDA), doch im Augenblick ist die Lage, wie oben
skizziert, nicht die beste (sorry, Klaus).
ciao,
'gene, Rancho Cucamonga CA."

Ich mu=DF dem ganz entschieden widersprechen. Bestatter in Deutschland und
vielen anderen L=E4ndern k=F6nnen einen Patienten unmittelbar nach dem
Herzstillstand einfrieren und auf Trockeneistemperatur herunterk=FChlen. Bei
Trockeneistemperatur sind die Verz=F6gerungen, die durch den internationalen
Transport verursacht werden, irrelevant. Was bleibt, ist das Problem der
Gefriersch=E4den. Das Einfrieren kann Zellstrukturen zerreissen, aber nicht
aufl=F6sen. Zerrissene Strukturen k=F6nnen durch eine fortgeschrittene
Nanotechnologie repariert werden. Das ist nicht nur meine Meinung, sondern
auch die von Wissenschaftlern in den betreffenden Gebieten (Medizin,
Kryobiologie, Molekularbiologie und Nanotechnologie). Im =FCbrigen ist
Einfrieren mit Gefrierschutzbehandlung auch in Europa m=F6glich. 

Klaus Reinhard          <>  
http://members.aol.com/klausrei/klausrd.htm 

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